Kwadraty A i B są identycznego koloru© Adrian Pingstone

Lepiej uczyć niż kopiować

28 września 2007, 10:44

Program komputerowy, który naśladuje działanie ludzkiego mózgu, ulega tym samym złudzeniom optycznym, co my. Może to oznaczać, że jest to produkt uboczny metody filtrowania informacji, której uczymy się już jako dzieci.



Gra, która podgrzewa atmosferę

25 września 2007, 12:48

Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii pracują nad ruchowymi grami elektronicznymi, które mogą same zmieniać różne swoje parametry, np. tempo, by podtrzymywać uwagę gracza. Naukowcy z Uniwersytetu Południowej Danii pracują nad ruchowymi grami elektronicznymi, które mogą same zmieniać różne swoje parametry, np. tempo, by podtrzymywać uwagę gracza.


Fantomowe dzwonki telefoniczne

17 września 2007, 08:34

Czy zdarza ci się, że słyszysz dzwonek albo czujesz wibracje swojego telefonu komórkowego, sięgasz po niego i okazuje się, że to tylko złudzenie? Jeśli tak, możesz cierpieć na tzw. fobię dzwonkową. Anglosasi ukuli już nawet termin na określenie tego zjawiska: ringxiety (od anxiety, czyli lęk).


Komputer przewiduje zamiary gracza

3 września 2007, 12:10

Dwoje węgierskich naukowców z Budapesztu, Laszlo Laufer i Bottyan Nemeth, opracowali technologię, która na 2 sekundy przed naciśnięciem przez gracza klawisza myszki, pozwala przewidzieć jego ruch. Odbywa się to dzięki pomiarowi przewodnictwa skóry.


Odległość robi różnicę

24 sierpnia 2007, 09:55

W czasie gdy badani grali w zmodyfikowaną wersję słynnego Pac-Mana, naukowcy zaobserwowali, że w zależności od bliskości zagrożenia strachem zarządzają różne obszary mózgu.


Phil Laak w walce z Polarisem© University of Alberta

Profesjonaliści (ledwo) wygrali z maszyną

28 lipca 2007, 10:09

Zakończył się pojedynek pokerowy pomiędzy maszyną a ludźmi. Naprzeciwko siebie stanęli, jak informowaliśmy wcześniej, program Polaris i dwaj zawodowi pokerzyści zaliczani do światowej czołówki: Phil Laak i Ali Eslami. Mężczyźni siedzieli w dwóch różnych pokojach, przed laptopami i rozgrywali odmianę Texas Hold’Em.


Microsoft wchodzi w HPC

29 czerwca 2007, 10:07

Wszystko wskazuje na to, że Microsoft coraz poważniej myśli o zaistnieniu na zdominowanym przez Linuksa rynku HPC (high-performance computing). Obecnie koncern z Redmond jest na nim niemal nieobecny, według IDC jego udziały wynoszą 2 do 3%.


Płyta gramofonowa

Zmysły oszukują mózg

12 kwietnia 2007, 15:13

Zmysły wydają się ze sobą ściślej połączone niż do tej pory sądzono. Kombinując ze sobą bodźce, można więc dość łatwo oszukać mózg. Doświadczamy wtedy rzeczy, które w rzeczywistości nie miały w ogóle miejsca.


© Médéric Boquienlicencja: Creative Commons

Szybkie czytanie to złudzenie?

21 marca 2007, 11:24

Według autorów kilku studiów, których wyniki opublikowano w aktualnym wydaniu pisma Journal of Vision, szybkie czytanie to złudzenie. Naukowcy podpierają swoje twierdzenia budową ludzkiego oka.


Gra w programie antywirusowym

6 marca 2007, 15:32

Firma ArcaBit, producent m.in. programu antywirusowego ArcaVir, postanowił umilić czas swoim klientom. Wraz z pakietem ArcaVir 2007 dla Windows zadebiutował nowy moduł – gra ArcaCoolka.


Zostań Patronem

Od 2006 roku popularyzujemy naukę. Chcemy się rozwijać i dostarczać naszym Czytelnikom jeszcze więcej atrakcyjnych treści wysokiej jakości. Dlatego postanowiliśmy poprosić o wsparcie. Zostań naszym Patronem i pomóż nam rozwijać KopalnięWiedzy.

Patronite

Patroni KopalniWiedzy